Rabu, 19 Ogos 2009

ramadhan kini tiba semula...

Pejam celik pejam celik akhirnya sudah kali ke-19 aku lalui bulan Ramadhan yang mana seperti tahun tahun yang lalu, namun seperti ramadhan yang lepas telah banyak perkara yang kulalui pada tahun tahun yang lepas banyak mengukir kenangan peribadiku namun pada tahun ramadhan yang bakal ku lalui ini bukanlah sepertimana tahun-tahun yang lepas yang aku lalui dan disini juga aku berharapkan agar tahun ini akan membawa satu natijah yamng berlainan seperti tahun-tahun yang lepas walaupun ramadhan yang datang adalah sama sahaja namun pada hakikatnya ianya memberti kita satu erti yang amat tersirat dan penuh dengan kelainan yang mungkin kadang-kala kita tak terasa dan mungkin tidak bisa terlintas difikiran kita ini...namu pada realitinya itu adalah kekuasaan Allah kepada kita sebagai hamba yang sentiasa membutuhkan keredhoannya untuk untuk diri yang berasa hina dina ini...

Persoalannya sejauh manakah kelainan dan perubahan yang bakal dibawa pada Ramadhan pada kali ini. Adakah sama natijah seperti tahun-tahun yang lalu?.semoga natijah pada Ramadhan kali ini membawa satu perubahan dan hasil yang lebih bernilai dari tahun-tahun yang lepas untuk sama-sama kita rasai dengan dasar ketakwaan kita dan rasa rendah kita kepada Allah yang maha berkuasa dan maha pengampun kepada hamba-hambanya yang hatinya yang sentiasa terbuka pada bulan Ramadhan pada kali ini..

seperti bulan-bulan Ramadhan yang lalu telah banyak mengajar aku tentang kesabaran dan pelbagai cabaran dan peristiwa yang aku lalui namun ramadhan aku pada kali tidaklah sama seperti ramadhan pada tahun-tahun yang lepas,tetapi pada kali ini ramadhan yang bakal aku tempuhi mungkin agak pahit sedikt berbanding bulan-bulan Ramadhan yang bakal ku sambut tanpa kehadiran kedua orang ibu-bapaku mungkin agak juga disini namun begitu aku lalui de ngan perasaan yang tabah dan penuh dengan kesabaran dan disini aku berharap agar kedua orang tuaku rasa terhibur walaupun ramadhan aku pada kali ini tidak menyaksikan akan kehadiran ku bersama mereka untuk bulan ramadhan pada kali ini.

Disini aku sertakan sebuah lagu yang sedikit sebanyak mengimbas kembali peristiwa-peristiwa ramadhan yang lepas. Aku juga mengharapkan satu semangat baru dan azam yang yang baru untuk menemani kita dalam mengharunggi Ramadhan pada kali ini.....

lirik lagu
tajuk:harapan ramadhan

ku menharapkan ramadhan kali ini penuh makna
agar dapat ku lalui dengan sempurna
selangkah demi selangkah setahun sudahpun berlalu
masa yang pantas berlalu hingga tak terasapun
berada di bulan ramadhan semula.

ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna
agar dapat ku lalui dengan sempurna
puasa satu amalan sebagai mana yang diperintahkan
moga dapatku lenturkan nafsu yang selalu membelenggu diri tiada henti henti

ku mengharap ramadhan kali ini penuh makna2
agar dapat ku lalui dengan sempurna

tak ingin ku biarkan ramadhan berlalu saja
tuhan pimpin lah daku yang lemah ini
menharunggi segalanya dengan sabar

ku mengharap ramadhan kali ini penuh makna
ku mengharap ramadhan kali ini penuh makna
ku mengharap ramadhan kali ini penuh makna

agar dapat aku lalui denjgan sempurna
ku memohon pada tuhan diberikn kekuatan
ku merayu pada tuhan diterima amalan..
selangkah demi selangkah dengan rahmatmu

kutempuh jua..........

dan sini ada sebuah lagu lagi

Hari raya hari kemenangan
Hari kesyukuran dilimpahi kemuliaan
Di lipatan seni mehnah Ilahi
Ada maksud murni yang lebih hakiki

Pada nafsu yang dilenturkan lapar dahaga
Pada fikiran disinar wahyu dan sabda
Pada hati bersih di solat tarawih
Apakah kesemuanya telah dimiliki

Puasa mengajar erti ketabahan
Menghadap ujian berlandaskan iman
Puasa perisai yang sangat maknawi
Penyingkap hijjab antara hamba dengan Ilahi

Puasa sempurna menahan rohani dan rasa
Puasa sederhana menahan
Indera dan juga anggota
Puasa biasa hanya melawan
Lapar dan dahaga
Lalu di manakah puas kita
Adakah masih ditahap lama

Lalu muhasabah di hujung Ramadan
Sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
Atau kolam jiwa masih tercemar keruh
Oleh sembilu dosa dan duri angkara

Ketika berthmid, nertakbir, bertasbih
Terasa kita hamba Ilahi
Yang hanya mampu mengukir takbir
Sedangkan padaNya segala takdir
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar
Allahuwalillahillam......